torsdag 27. januar 2011

Asiatisk kyllingsuppe

Jeg og min mor var på julebesøk hos min tante. Min tante er et unikum ang mat. Alt hun tar i smaker godt og ser lekkert ut. Er sikker på at hun kunne fått en spikersuppe til å smake fortreffelig.

Denne gang hadde hun funnet en opskrift på nettet som hun delte med oss og som vanlig, det var fantastisk nydelig. At vi var mektig lei julemat på dette tidspunktet hjalp selvsagt på. Tenkte jeg skulle dele oppskriften med dere også. Kos dere.


Antall porsjoner:
2
Ingredienser:
1 kyllingfilet i strimler
½ løk i strimler
½ purre i strimler
1 gulrot i strimler
1 stilk sitrongress. Fant ikke fersk, så jeg brukte hermetisk
2 ss soyaolje. Jeg brukte olivenolje 
1 fedd finhakket hvitløk
1 ss finhakket rød chili
1 ss revet frisk ingefær
3 dl hvitvin eller eplemost med god syre. Jeg brukte eplemost fra glassflaske som man finner i de fleste butikker
5 dl kokosmelk, fullfett. Light utgaven skiller seg lett 
1 ss hakket frisk koriander. Jeg brukte langt mer, synes det er en fantastisk urt
3 dråper tabasco. Denne droppet jeg, liker ikke smaken
salt og pepper etter smak
Oppskriften holder til to, men skal man lage til eks 5 personer, ville jeg tre doblet oppskriften.
 
Fremgangsmåte:
Skjær kyllingfileten opp i strimler.
Del opp sitrongress i sine enkelte blad slik at de er lette å ta ut av suppen når den er ferdig.
Varm oljen og fres grønnsakene, sitrongress og kylling til det såvidt har begynt å ta farge. Tilsett hvitløk, ingefær og chili og la surre med de siste par minuttene.
Varm kokosmelken før du tilsetter den og hvitvin/ eplemost til kyllingen og grønnsakene.
La suppen småkoke i 5-6 minutter. Ha i koriander mot slutten av koketiden. Smak til med salt og pepper.
Ta ut sitrongresset før servering. Serveres varm med godt brød.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar