mandag 24. januar 2011

Lavkarbo

Det går en bølge av lavkarbo dietter over det ganske land for tiden og jeg har kastet meg på. Julesmaten er fantastisk god og jula varte og rakk til langt ut i januar for min del. Man kan rett og slett si at julematen tok fullstendig knekken på meg. Jeg ble oppblåst som en hvalross og føler jeg vagger høygravid rundt. Det er lite lekkert syn og det er en lite behagelig følelse.
Omsider tok Annemor en avgjørelse om at nok er nok. Blodsukkeret mitt er vel oppunder taket og legen kommer sikkert til å dette av stolen når han avleser blodprøveresultatene på kommende mandag. Kan ikke si jeg gleder meg til å få dommen.
Jeg har siste uka vært rimelig flink om enn ikke 100 % engasjert. Har kjøpt boken Spis deg slank av Skaldeman som selv tok av 65 kg på denne dietten. Vel, diett er vel ikke helt korrekt å si. Dette er snakk om en livsstilsendring og ikke en diett. Hjernen må omprogrammeres. Når så er gjort skal det ettersigende bli lett å leve...tja, vi får se, foreløpig er det IKKE så lett. Jeg er så søthungrig at jeg nesten hallusinerer når jeg ser katta...nam nam, deilig stek... Stakkars pus, hun skal nok få gå i fred.
Det er søtbehovet som er verst så langt, men det skal visstnok skyldes at jeg ikke har klart åkutte ut alle karbohydrater. Ikke så lett for en som er så glad i brød som jeg er, men fant en oppskrift på et lavkarbobrød som smakte riktig så godt, så det letter vel en del. Skal legge ut oppskriften senere. En god ting må jo deles.

Over til boken igjen. Denne skal leses i helgen og jeg gleder meg. Iflg min gode venninne Elisabeth er den både lærerik og underholdende. Hun fikk flere aha opplevelser underveis og satt og nikket bekreftende at klart det er sånn det virker. For de av dere som ønsker å få tak i boken, så er jeg redd det kan være for sent, da den er utsolgt fra forlaget. Prøv imidlertid der jeg fikk tak i den: http://www.capris.no/

Var hos legen i dag. Etter all mumsing av sukker, sukker og atter sukker i jula og første halvdel av januar burde blodsukkeret vært oppunder taket og vekten skulle ha knelt fullstendig under vekten av meg, men den gang ei. Blodsukkeret er riktignok ikke perfekt, men det hadde bedret seg siden sist og vekten var den samme som i november. Det kan da umulig skyldes annet enn siste ukes prestasjoner???

Nå har en ny uke startet og jeg fortsetter å gå den sunne vei...

Har funnet noen nettsider med nyttig info for dem av dere som er nysgjerrig:

http://www.klikk.no/helse/dinkost/vektkontroll/article620979.ece

http://www.dagbladet.no/2011/01/14/tema/mat/klikk/helse/15078014/ ville droppet kjeksen her

http://www.klikk.no/helse/dinkost/vektkontroll/article616335.ece dette er virkelig noe for de som ikke gidder trene selv, meg inkludert kanskje? ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar